1) Produk syarikat Vida Beauty yang dimiliki Datuk Seri Hasmiza Othman ini memang mencipta fenomenanya tersendiri.
2) Hasmiza, bekas guru yang popular dengan panggilan Datuk Vida itu sendiri adalah ikon, maskot dan model utama kepada produk-produk syarikatnya. Dialah bos, dialah jurucakap dan dialah segalanya.
3) Beliau kini adalah Penasihat Kehormat Persatuan Bola Sepak Kelantan selepas Vida Beauty bersetuju menjadi penaja utama pasukan bola sepak Kelantan untuk musim 2016 dan 2017 bagi mengharungi Liga Super Malaysia. Penajaan itu dikatakan berada pada nilai minima RM16 Juta semusim.
4) Terbaru, Datuk Vida umumkan produk utamanya iaitu Qu Puteh akan diturunkan harganya daripada RM268 seunit kepada RM168. Katanya dia akan mengurangkan kos pengiklanan dan ianya "diberikan" kepada pelanggan dengan harga yang lebih murah.
5) Itulah "power of marketing" (kuasa pemasaran). Harga produk diturunkan hampir 40% dan Datuk Vida kata dia akan kurangkan kos pemasaran. Bayangkan "profit margin" (kadar untung) untuk satu unit Qu Puteh daripada kos sebelum belanja pemasaran. Apapun, bisnes adalah 1) Idea 2) Idea 3) Idea 4) Pemasaran 5) Pemasaran. "Harga" sebenar idea dan pemasaran yang menjadi adalah INFINITI. Terlalu mahal lagi berharga.
No comments:
Post a Comment