20/01/2018

Jangan Mengejar Dunia Hingga Lupa Pada Kampung dan Orang Tua

1) Ini kawasan kejiranan saya di kampung. Hanya sekitar 150 meter berjalan kaki dari rumah sendiri.



2) Suasana inilah saya dibesarkan sebagai budak kelahiran 1980an dan menikmati zaman Malaysia Boleh pada musim-musim 1990an sehinggalah mula bertapak di bumi Melaka Bandaraya Bersejarah pada Mei 2000. 


3) Saya menuntut ilmu di Melaka dan terus berkhidmat sebagai pendidik sehingga kini, 18 tahun jadi "orang Melaka."


4) Ketenangan di dalam jiwa dan peribadi saya banyak terbentuk dek suasana kekampungan yang sentiasa mendamaikan ini. Selepas guruh melanda, kilat sabung menyabung dan ribut melanda, suasana kampung akan tetap tenang kembali. 


5) Syukur kepada Tuhan kerana jiwa saya sentiasa dianugerahkan rasa rindu kepada Emak dan Encik (ayah). Kasih sayang dan doa mereka berdua pastinya menjadi benteng penguat yang cukup kebal kepada satu perjalanan hidup yang kadang ada tawanya, kadang ada cabarannya. 


*Walau apapun rintangan, jangan gentar #beranikeranabenar

No comments:

Post a Comment