23/11/2015

Saya Tan Sri, Saya Datuk, Saya YB, Saya Dr.

1) Saya pernahlah bercakap dengan orang yan ada "title" Tan Sri, Datuk mahupun YB. 

2) Setakat ini, semua yang bercakap dengan saya tidak pernah pula pada pertemuan pertama sewaktu bersalam memperkenalkan diri mereka sebut gelaran yang ada. Semuanya hanya kenalkan diri mereka dengan nama asas mereka, "Saya Ahmad, Saya Lim, Saya Ganesh, Saya Halim."

3) Sekitar pertengahan Oktober 2015 di MMU, adalah seorang wanita yang saya kira staf juga senyum dan menegur saya sewaktu bertembung. Jarang-jarang di saat sedang berjalan laju ada yang cuba memberhentikan saya sebab mahu "kenal nama."

4) Dia kata selalu nampak saya tetapi tidak kenal nama. Saya senyum tapi dalam hati berkata yang saya tidak pula sedar kehadiran dia di MMU. Maka terdetik dalam hati, "mesti dia ni baru lagi agaknya kat sini." Maka saya kenalkan diri, "saya Fendi, FOB (Faculty of Business). Dia tanya saya sudah berapa lama di MMU. Saya jawablah sudah 11 tahun. Dia pula rupanya sudah 5 tahun. Pelik juga sebab macam tidak pernah nampak dia. Rupnya dia staf akademik FET (Faculty of Engineering and Technology). Sebelah saja  rupanya !

5) Dia kenalkan dirinya begini: "Saya Dr. X. Saya memang selalu duduk dekat office saja."

No comments:

Post a Comment