10/11/2015

Deepavali: Kisah Surat Khabar dan Doktor India

1) Syukur sambutan Deepavali dapat diraikan, tanpa jerebu dan tanpa hujan lebat.

2) Satu Malaysia bercuti dan semua gembira walau tak semua dapat makan maruku dan capati.

3) Malaysia ini sudah 58 tahun merdeka. Kalau Malaysia ini adalah seorang pekerja, maka dia sudah hampir mahu pencen. Tapi sedih kerana orang-orang politik dan NGO yang ada nyawa politik selalu mainkan benda-benda berunsur perkauman. Semua mahu jadi jaguh yang akhirnya menimbulkan rasa sakit hati kepada orang Melayu, Cina, India dan Bumiputera Sabah / Sarawak.

4) Warga India di Malaysia amat penting peranannya. Saya tidak mahu bercakap daripada perspekstif orang lain tetapi diri ini sahaja. Kadang-kadang bila kita cuba bercakap daripada sudut yang lebih besar maka yang tidak cukup bodoh jadi jelas pula ketidakpandaiannya.

5) Setiap kali Deepavali masalah utama saya bila berada di kampung ialah Utusan Malaysia, Berita Harian, Sinar Harian, Kosmo, Harian Metro, The Star dan New Straits Times tidak SAMPAI ! Apa maknanya ? Masyarakat India adalah golongan penting yang membantu kita rakyat Malaysia dapat baca surat khabar setiap hari kerana merekalah yang menguasai "supply chain" pengedaran akhbar-akhbar di seluruh negara sejak zaman awal Merdeka lagi. Kerana hari ini Deepavali maka tidak apalah saya tidak dapat baca surat khabar yang "real" sebab perayaan itu lagi penting. Zaman saya bayi sampailah sekarang kalau berada di Segamat (Johor) dan badan tidak sihat maka saya akan ke Klinik Rama. Doktor berbangsa India jadi pilihan zaman berzaman.

Terima kasih sahabat India semuanya !

No comments:

Post a Comment