08/11/2015

Emak Saya

1) Ini emak saya. Nama rasmi dia Asmah Binti Hassan. Tapi semua orang kenal dia sebagai Nab. Makcik Nab, Puan Zainab.

2) Maka Emak saya ada nama "IC" dan nama "glamor."

3) Emak saya ini anak Batu Pahat, Johor. 

4) Tahun ini Emak berusia 63 tahun. Paling saya syukur ialah Emak sehat dan ceria selalu.

5) Emak saya orang kampung. Dia tidak pandai dengan gaya hidup moden, mewah atau terlebih-lebih. 

6) Saya bangga sebab lahir sebagai anak Emak. Saya tidak malu mengaku yang saya ini anak Emak. Emak saya orang kampung sejati, tidak belajar tinggi dan tidak tahu "English."

7) Emak saya tidak tahu "smartphone," Internet, Facebook dan tidak pandai memandu. Tapi Emak saya pandai memasak, menjahit, mengemas rumah dan menjaga bunga juga halaman rumah yang luas.

8) Emak ambil tahu juga apa yang berlaku dalam negara, politik, sukan tempatan dan hiburan. Saya berjaya pastikan Emak faham isu 1MDB dan yang sekumpulan dengannya.

9) Emak saya peminat setia Tun Dr. Mahathir  Mohamad. Dia juga sukakan Siti Nurhaliza. Emak juga penyokong bola Johor Darul Ta'zim. 

10) Kesimpulannya, saya bangga dengan Emak sebab dia tahu banyak benda juga walau dia bukan pemegang ijazah, sekolah menengahpun dia tidak pernah jejak tapi dia pandai membaca dan mengira. Banyak perempuan yang ada ijazah tapi apa berlaku dalam negarapun tidak tahu dan tidak boleh diajak borak. Kesian.

No comments:

Post a Comment