08/11/2015

VAPE

1) Saya adalah seorang fundamentalis. Saya pentingkan asas dan tidak mahu peningkan kepala dengan benda-benda cabang atau remeh-temeh. 

2) Tiba-tiba heboh pasal vape. Memandangkan saya jenis manusia yang tidak merokok, tidak tahu "vaping" dan tidak pernah juga "bershisha," maka benda-benda ini tidak menarik perhatian saya sangat. Kalau manusia itu suka vape dan rokok, dia maklum baik juga buruknya, maka biarlah saja. Sendiri punya badan, sendiri punya duit ! Matipun nanti kubur masing-masing. 

3) Halal dan haram berkaitan vape juga tiba-tiba jadi heboh. Baik halal haram daripada aspek agama juga halal haram daripada aspek perundangan negara menjadi topik besar dalam negara ini.

4) Bagi saya mudah sahaja, kalau vape ini mahu diharamkan baik daripada segi penjualan mahupun penggunaannya maka benda yang sama juga perlu dilaksanakan kepada ROKOK.

5) Ada baik juga jika industri rokok dikenakan cukai maka industri vape ini juga ada dikenakan cukai yang sewajarnya. Mana tahu, cukai vape akan membantu pentadbiran Perdana Menteri Mohd. Najib Abdul Razak dalam berdepan kekurangan hasil negara akibat daripada kejatuhan harga komoditi dunia (petrol, getah, minyak sawit).

No comments:

Post a Comment