17/11/2015

Daripada Kencing Ke Pentas Bercakap

* Kalaulah Tuhan jadikan saya serba bagus serba cemerlang waktu sekolah rendah dahulu maka tiadalah kenangan indah untuk saya ceritakan kepada anak murid:

1) Saya pernah terkencing dalam kelas sebab takut mahu "oral English."

2) Saya pernah dipanggil MAYU oleh saudara mara ketika kecil sebab saya ini budak yang serba-serbi takut dan malu.

3) Saya UPSR tidak dapat semua A. English saya B.

4) Saya pernah kena sebat dengan tali pinggang kulit oleh Encik (ayah) kerana saya menipu tandatangan kad laporan prestasi sewaktu Darjah 3. Encik "naik hantu" dan sebat saya yang disuruh tanggalkan pakaian terlebih dahulu. Sebatan Encik ada sampai berdarah saya dibuatnya.

5) Saya tidak pandai gunakan duit belanja di kantin sewaktu Darjah 1 dan Darjah 2 kerana saya "takut dan malu" hendak membeli.

* Tapi Tuhan jelmakan saya semangat dan keberanian berubah sewaktu zaman sekolah menengah:

1) Saya jadi Pengerusi Tingkatan 2A, 3A, 4A dan 5A di Sekolah Tinggi Segamat, Johor (1996-1999).

2) Saya ahli setia Kelab Pengguna di sekolah. Jiwa mahu menjadi aktivis masyarakat cukup kuat sejak di Tingkatan 1. Akhirnya saya jadi Pengerusi Kelab Pengguna sekolah sewaktu di Tingkatan 5.

3) Saya cukup aktif dengan kegiatan "bercakap." Orang sebok buat persediaan SPM, saya sebok dengan aktiviti "bercakap." Forum Remaja dan Debat Ala Parlimen jadi aktiviti utama saya sewaktu di Tingkatan 5. 

4) Juara Forum Remaja dan Juara Debat Daerah Segamat ! Dapat anugerah Pendebat Terbaik untuk tahun 1999. Debat mara pula hingga ke separuh akhir negeri Johor. Forum Remaja jadi juara Johor dan bertanding pula di peringkat Kebangsaan. Lebih banyak berlatih "bercakap" daripada bersiap untuk SPM !

5) Walau sebok dengan Forum Remaja peringkat daerah, negeri dan negara; Debat peringkat daerah dan negeri dan bermacam-macam pertandingan Kuiz peringkat daerah dan negeri (Kuiz Agama, Kuiz Sains, Kuiz Perdana dan Kuiz Pengguna); Saya dapat jalani SPM dengan baik. Berjaya dapat aggregat satu angka dan seterusnya bolehlah belajar di MMU dengan tajaan TM.

Moralnya: Adalah cerita kelemahan dan kemampuan berubah di zaman sekolah yang boleh dikongsi dengan anak murid. Andai semuanya baik-baik belaka sejak kecil maka takut pula jadi manusia yang tidak perasan dia ada yang tidak bagus !

No comments:

Post a Comment