15/12/2016

WAJIB TUKAR KAD ATM ?
Rakyat Malaysia Memang Suka Percaya 'Dengar-Dengar'

1) Dalam masa seminggu ini seperti KECOH satu Malaysia orang pergi tukar kad bank / kad ATM. Saya tanya orang kenapa perlu tukar? Jawapan 'standard' ialah selepas tarikh akhir penukaran itu, kita tidak boleh 'keluar' duit dekat ATM lagi guna kad lama.
2) Saya ini seorang yang tidak mudah percaya dengan 'cakap-cakap' biasa bila melibatkan isu besar. Sejak kecil saya memang suka kaji sendiri, maklumat mesti yang sah daripada pihak atasan yang sepatutnya dan jangan mudah terpengaruh dengan 'cakap-cakap' biasa.
3) Melalui iklan beberapa bank tertentu jelas menunjukkan KAD DEBIT perlu ditukarkan sebelum tarikh-tarikh tertentu di sepanjang Disember 2016 ini. Ayatnya ialah KAD DEBIT dan bukan KAD ATM ! Sekiranya kad itu ditukarkan selepas tarikh akhir, caj kira-kira RM12 akan dikenakan. Maka di FB, ramai orang mengeluh kerana perlu menungu berjam-jam di bank (sesetengah bank agak 'maju' dan 'bertamadun' dengan menyediakan servis penukaran secara 'online' sahaja) hanya untuk proses penukaran kad.
4) Mengikut pemahaman saya, sekiranya kad itu tidak ditukar, maka ada dua servis yang tidak boleh kita gunakan iaitu PEMBAYARAN DI KAUNTER menggunakan kad debit dan PEMBELIAN ONLINE. Kalau untuk pengeluaran duit di mesin ATM, tiada masalah.
5) Perlukah saya 'berhempas pulas' beratur dan seterusnya menunggu 2-3 jam untuk proses menukar kad itu ? Jawapan saya: Minta maaflah. Tujuan terpenting kad itu ialah untuk mengeluarkan duit di mesin ATM, jika masih boleh, buat apa saya mahu buang masa. Apabila keadaan sudah tenang dan ada masa lapang, pergilah ke bank dan bayarlah sekitar RM12 itu untuk tukar kad. Lagipun selama ini saya tidak pernah guna perkhidmatan 'debit' untuk pembayaran di kaunter.

No comments:

Post a Comment