1) Projek Rel Keretapi Pantai Timur (ECRL) dengan kos RM55 Bilion untuk jarak 688 kilometer (anggaran kasar RM80 Juta setiap satu kilometer !) akan hubungkan Pelabuhan Klang di pantai barat dan Pelabuhan Kuantan di pantai timur.
2) Kontrak projek diberikan kepada China Communications Construction (CCC) dari China dengan kosnya sebanyak RM55 Bilion itu juga dibayar dengan kaedah hutang mudah juga datangnya dari China.
3) Syarikat Guangxi Beibu Gulf International Port Group juga dari China adalah pemilik 40% kepentingan Pelabuhan Kuantan.
4) Kepentingan Selat Melaka sebagai laluan perdagangan penghubung timur dan barat telah kita pelajari sejak zaman sekolah lagi. Nampaknya negara China cukup bijak mengambil peluang yang ada.
5) Kapal singgah di Pelabuhan Klang, keretapi kargo menunggu. Terus "kargo-kargo" dipindahkan ke Pelabuhan Kuantan lalu kapal lain bawa terus ke China dan begitulah sebaliknya. Jimat masa, jimat kos, jimat perjalanan ! Ini namanya China dapat projek, China bagi hutang, China tolong China, kita bayar hutang 3 atau 4 keturunan !
No comments:
Post a Comment