13/10/2016

FENDI Boleh Berkawan Dengan Cina DAP ?

1) Ada yang bertanya, bolehkah saya berkawan dan sekaligus bekerjasama dengan Cina DAP ? Bagi saya, orang yang bertanya soalan ini sebenarnya tidak kenal siapa Fendi Ahmad ini.
2) Era akhir 1990an, saya bersekolah di Sekolah Tinggi Segamat, Johor dan komposisi kelas saya ialah 50% Melayu, 50% lagi gabungan kawan-kawan Cina dan India. Kawan-kawan Cina dan India ini juga sepakat 'menaikkan' saya sebagai Ketua Darjah mereka bertahun-tahun. Buat undi macam manapon, si Fendi ini jugalah yang mereka pilih.
3) Belajar peringkat Ijazah pula di Multimedia University (MMU) selama 4 tahun. 75% kawan-kawan sekelas adalah sahabat berbangsa Cina. Ada program besar yang kami namakan 'Investment Rendezvous,' saya juga dipilih mereka sebagai 'Tuan Direktor.' Buat undian suka-suka menjelang tamat belajar untuk diberikan 'award,' mereka undi saya sebagai 'Leader of the Class' sepanjang zaman kami sama-sama belajar bersama di Universiti. Apabila kami bersahabat dengan ikhlas, kami jadi BUTA bangsa, buta agama TETAPI kami faham sensitiviti setiap bangsa juga agama.
4) Bekerja pula sebagai pendidik di bidang 'Banking & Finance,' kadang-kadang 100% anak murid saya adalah kaum Cina yang bahasa ibunda mereka 99.99% saya tidak faham. 12 tahun saya jadi Cikgu kepada majoriti anak murid Cina, 12 tahun juga saya tidak pernah gagal menerima 'penilaian mengajar' tahap cemerlang daripada mereka sehingga Cikgu Melayu ini dapat anugerah 'Excellent Teaching Award' dari MMU pada tahun 2014.
5) Saya yakin bahawa Malaysia perlukan orang seperti saya yang cukup memahami hati budi orang Cina, tahu cara membuatkan Melayu - Cina boleh berbaik-baik sehati sejiwa sebagai anak Malaysia dan berkebolehan membuatkan Melayu - Cina saling berbaik sangka serta mesra selalu.
Maka soalan di atas boleh dijawab dengan mudah ...

No comments:

Post a Comment