17/08/2017

Cita-Cita Zaman Sekolah

1) Esok tepat 154 bulan aku bertugas sebagai pendidik. 


2) Jauh juga perjalanan diri ini sebagai pendidik. Tidak pernah sekali aku bosan dengan tugas ini. Berada di dalam kelas adalah satu kepuasan dan melihat anak murid senyum penuh kegembiraan di hari konvokesyen mereka adalah sesuatu yang amat indah. 


3) Terkenang pula sewaktu sekolah dahulu apabila Cikgu suruh kita isikan di buku rekod pelajar tentang tiga cita-cita. 


4) Sejak sekolah rendah lagi alu tidak ada cita-cita ke tiga. Cita-cita di nombor dua yang setiap penggal aku tuliskan ialah: Pensyarah. Memang sejak kecil lagi aku mengidam jadi golingan pendidik. Cita-cita yang sentiasa aku letakkan di nombor satu ialah: Ahli politik.


5) Zaman sekolah adalah zaman kita mengimpikan mahu jadi itu dan mahu jadi ini. Tuhan juga yang menentukan sama ada ianya jadi kenyataan ataupun tidak kerana Dialah sebaik-baik perancang.

No comments:

Post a Comment