06/08/2017

Ahli Politik Perlu Rajin Cari Ilmu Baru

" Sebelum saya cuba-cuba merapati politik secara semi-aktif memang banyak masa dihabiskan dengan membaca buku. Bilik tidur saya seperti stor buku yang sudah tidak mampu dikemas. Itulah bahasa yang agak manis untuk membayangkan keadaan bilik saya. Hujung minggu ini saya tidak balik ke kampung dan banyak masa dihabiskan dengan berehat sahaja dengan membaca buku-buku terbaru dalam koleksi. Saya akui terasa sedikit bodoh kerana sejak akhir-akhir ini kurang ada masa yang panjang untuk membaca buku. Kadang-kadang kita terfikir bilakah ahli-ahli politik peruntukkan masa mereka untuk menambah ilmu jika siang dan malam kerjanya bermain politik dan borak-borak mulut juga hanya berlegar pasal mahu menang Pilihan Raya Umum, mahu jatuhkan si dia dan mahu betulkan itu dan ini. Mampukah betulkan itu dan ini jika tiada ilmu dan bolehkah membawa kelainan juga keunikan dalam mentadbir nanti jika kurang membaca dan ilmu baru tiada ? Politik bukan semata mengejar kuasa dan ada duit maka boleh jadi pemimpin. Apabila menjadi pemimpin nantilah yang akan membezakan di antara pemimpin yang ada minda kelas pertama ataupun sekadar mencukupkan korum Dewan Rakyat mahupun Dewan Undangan Negeri. "


Fendi Ahmad 

6 Ogos 2017


No comments:

Post a Comment