12/08/2017

Anak Murid Saya, Anak HARAPAN Malaysia


1) Mereka ini anak murid saya untuk 3 hari sahaja. 


2) Di akhir pertemuan kami di dalam kelas, saya berjaya membuatkan mereka merenung tajam sambil tekun sesepi-sepinya mendengar kesimpulan yang diberikan. Sambil saya melihat wajah-wajah mereka, ada yang bergenang air mata dan ada yang seakan cuba menahan sebak.


3) Selesai kelas, ada yang jumpa saya dan katakan "Sir, terima kasih sebab doakan saya" dan "Sir, terima kasih banyak sedarkan kami."


4) Modul mereka dengan saya adalah berkaitan dengan "perubahan." 10 minit terawal di hari pertama saya katakan bahawa sebelum mahu berubah kepada sesuatu yang lebih baik maka perlulah kenal pasti apa kelebihan dan apa kekurangan diri sendiri. 10 minit terakhir pada hari ke tiga saya ingatkan mereka bahawa apa jua yang hendak kita capai perlu dikuatkan dengan doa kepada Tuhan kerana apa jua berlaku adalah di bawah izin dan kekuasaanNya.


5) Saya doakan mereka semuanya berjaya dan capai apa jua yang dicita-citakan, dapat berbakti kepada ibu dan ayah dan dapat merentasi apa jua cabaran kehidupan. Saya ajar mereka satu doa mudah yang disukai Nabi Muhammad:


" Ya Allah Ya Hayyu Ya Qayyum, dengan rahmatMu aku mohon pertolonganMu. Perbaikilah segala urusanku. Janganlah Engkau serahkan urusan diriku ini kepadaku walaupun sesaat jua. "

No comments:

Post a Comment