26/09/2015

Hidup Saya Budak Kampung: Tak Pernah Masuk Tadika

1) Saya ini masa kecil semua serba penakut. Tidak boleh berpisah walau seinci dengan Emak atau Encik !

2) Sebab sifat penakut yang amat, maka saya tidak masuk sekolah Tadika. Sebut saja sekolah maka saya akan menangis menjerit-jerit macan kena rasuk hantu. Maka Encik (ayah) ambil keputusan tidak perlu hantar saya ke Tadika.

3) Darjah Satu adalah pengalaman pertama saya masuk sekolah. Saya masuk sekolah dengan tidak tahu lagi baca ABC dengan lengkap dan tidak tahu langsung mengira satu campur satu itu berapa.

4) Betapa "bodohnya" saya sewaktu awal sekolah ada "bukti" sampai sekarang. Cara saya memegang pen memang lain daripada orang lain. Seperti saya menggenggam pen ! Penat Encik ajar saya cara pegang pensil sampai keluar air mata budak umur 7 tahun waktu itu, kelakar bila dikenang.

5) Warna merah, biru, kuning dan hijau juga saya belum tahu bezanya waktu Darjah Satu. Waktu Cikgu mahu beri baju sukan yang sesuai untuk saiz badan ini, dia tanya warna mana. Saya kata saya pasukan Merah tapi bila dia suruh saya tunjuk mana satu, saya tidak tahu ! Jauh sudah perjalanan hidup ini. Memang tiada siapa sangka budak "bodoh" ini akan jadi Cikgu "garang" di MMU. Syukur Ya Tuhan.

No comments:

Post a Comment