25/09/2015

Hidup Saya Budak Kampung: Tak Pandai Beli Barang

1) Masa kecil saya memang terkenal dengan sifat budak pemalu yang ekstrem. Semua benda saya takut mahu buat. Itu malu ini malu sampai ada saudara mara yang panggil saya "budak mayu."

2) Waktu Darjah Satu di Sekolah Temenggung Abdul Rahman, Segamat, Johor saya tidak pernah pergi ke kantin sekolah waktu rehat. Bukan kerana saya sentiasa kenyang tetapi sebab saya TIDAK PANDAI beli barang dan takut untuk cuba membeli makanan di kantin. Takut mahu guna duit dan takut mahu bercakap !

3) Maka saya hanya minum air teh o manis yang Emak bekalkan dari rumah. Selama setahun di Darjah Satu saya tidak pernah "berani" untuk membeli di kantin sekolah.

4) Darjah Dua saya bertukar sekolah ke Sekolah Kebangsaan Gemereh, Segamat, Johor. Sekolah ini hanya terletak 5 minit berjalan kaki dari rumah saya. Darjah Dua saya mula belajar beranikan diri untuk membeli di kantin, itupun selepas hampir setengah tahun berlalu.

5) Panjang sudah perjalanan hidup ini. Daripada seorang budak yang tidak tahu mengira duit, tidak pandai membeli makanan di kantin dan serba takut untuk menggunakan syilling-syilling matawang Malaysia, saya kini adalah seorang Cikgu bidang Kewangan di MMU. Syukur ya Tuhan.

No comments:

Post a Comment