1) Menonton episod akhir Clever Girl musim 2017 (kebetulan saya di kampung ada masa lapang, episod awal semua tidak ditonton) membawa saya kepada satu pemerhatian jenama penaja utama rancangan antarabangsa versi Malaysia itu.
2) Penajanya ialah syarikat bernama Serai Emas dengan kata popularnya Jangan Berhenti Memuji. Sejak tiga tahun kebelakangan ini, majoriti penaja utama rancangan-rancangan secara langsung di TV ialah syarikat berjenama tempatan yang cukup keMelayuan bunyinya. Vida Beauty dengan Pamoganya, D'Herbs Terlajak Laris, Almaz Beauty bersama Jus Nusantaranya juga IQ Danish dan banyak lagi.
3) Jika dulu, nama-nama antarabangsa seperti Lux, Pantene, Sunsilk, Avon, Maybelline, Mustika Ratu dan sebagainya menguasai tajaan rancangan.
4) Pastilah lebih 90% daripada penyokong produk keluaran syarikat seperti Serai Emas dan Vida Beauty itu berbangsa Melayu. Nampaknya kuasa beli Melayu sudah berubah dengan rancaknya. Minda mereka tidak lagi sempit untuk terus kekal dengan nama seperti Avon dan Maybelline semata.
5) Perubahan ini adalah satu petunjuk bahawa generasi Melayu yang ada harini bersedia dan sanggup untuk berubah dan memberi peluang kepada "JENAMA BARU" jika ada sesuatu yang bagus padanya.
#tsunamiMelayuPRU14 #ubahbersamaHarapan
No comments:
Post a Comment