25/06/2017

Selamat Hari Raya Aidilfitri Daripada Saya Si Budak Kampung


1) Inilah teratak kampung warisan pusaka zaman berzaman di mana saya dibesarkan.


2) Walau di mana saya berada, walau apa terjadi pada diri ini, selamanya kepada satu dunia akan saya katakan "aku ini budak kampung, anak orang kebanyakan, tidak kaya tetapi dibesarkan dengan penuh kasih dan sayang oleh Encik dan Emak."


3) Rumah kampung tingkapnya banyak, udara mengalir sana dan sini, jiwa selalu tenang dan otak yang rungsingpun bisa stabil dengan mudah. Buka sahaja tingkap, hijau sana dan sini. 


4) Kampung Alai di Segamat ini besar kemungkinan ada kaitannya dengan Alai di Melaka. Maklumlah, Segamat dibuka oleh Datuk Bendahara Melaka yang terakhir sebelum Portugis datang menakluk. Maka keturunan orang-orang di Kampung Alai, Segamat ini pastinya berasal daripada penduduk asal di Alai, Melaka (Alai, Melaka terletak di bawah DUN Telok Mas, Parlimen Kota Melaka).


5) Datuk Paduka Tuan yang juga dikenali sebagai Bendahara Tepok melarikan diri dari Melaka ke arah Johor bersama dengan ramai pengikutnya sebaik sahaja Portugis berjaya menamatkan pemerintahan Sultan Mahmud Shah di Melaka. Sampai di tebing sebuah sungai, rombongan pelarian itu berhenti berehat. Datuk Bendahara berkata "Segar amat air sungai ini." Sejak itulah tempat itu mula dikenali sebagai SEGAMAT, sempena pujian Bendahara akan betapa "segar amat" air sungai tersebut. Bendahara terakhir Kesultanan Melaka itu mangkat di Segamat dan dikebumikan di Makam Lubok Batu, kira-kira 2 kilometer sebelum sampai di Bandar Segamat.


#MaafZahirDanBatin

#SegamatJDT

No comments:

Post a Comment