23/07/2015

1MDB: Ahmad Maslan CGPA 3.85 Tidak Boleh Goreng Saya Walaupun CGPA Saya 3.80 !

1) Saya tidak mahu cerita sesuatu yang berdasarkan gossip. Itu kerja kaki gossip atau kaki anti si dia atau si anu.
2) 1MDB ambil hutang dengan mendapat "guarantee" Kerajaan adalah sesuatu yang tidak salah. Orang tak paham apa dikata saja yang akan maki hamun Kerajaan sebab beri jaminan pada hutang 1MDB itu.
3) Yang wajib dijawab oleh Menteri Kewangan ataupun orang kanan Kementerian Kewangan seperti Ahmad Maslan dan Chua Tee Yong ialah tentang kadar FAEDAH efektif (effective interest rate) yang perlu dibayar 1MDB adalah melebihi 6%, suatu nilai yang amat tinggi untuk hutang yang dijamin Kerajaan.
4) Selain itu, proses pengumpulan hutang 1MDB menjadikan Goldman Sach sebagai orang tengah atau konsultan. Itupun tidak salah jika kita faham pergerakan jualan bon antarabangsa. Yang ajaib ialah mengapa kadar yuran konsultansinya mencecah Billion Ringgit. Ianya dibayar melalui hutang yang diperoleh. Sebab itu "interest" sebenar ialah lebih 6% bukannya sekitar 4% lebih sedikit seperti yang dihebahkan 1MDB.
5) Sebagai Cikgu "Finance" maka dua isu ini yang membuatkan saya meragui 1MDB. Ahmad Maslan tidak boleh goreng saya !

No comments:

Post a Comment