14/09/2017

Rindu Emak

" Sambil makan tengahari di waktu hujan turun mata aku asyik memerhati akak peniaga makanan. Sambil dia melayan pelanggan sambil dia memanggil anak lelakinya yang sekitar 3 atau 4 tahun usia supaya jangan pergi jauh dari kedai kerana hujan dan lantai licin. Seusai pelanggan tiada, akak itu pergi dapatkan anaknya lalu didukung dan dicium pipinya berulang kali. Tanpa dipaksa, airmata aku bergenang kerana teringatkan Emak di kampung. Macam itulah Emak selalu cium aku dahulu. Aku pasti Emakpun seperti akak itu, tidak berpelajaran tinggi tetapi sentiasa ada masa untuk anaknya di sepanjang usia membesar. Dahulu waktu aku kecil seperti adik itu, Emakpun kerjanya memasak. Kemahiran Emak memang memasak. Aku tersenyum kerana TUHAN tidak pernah lupa untuk masukkan dalam hatiku ini ingatan kepada Emak. Emak, esok sebelum gelap Andi sampai Segamat. Terasa lama sungguh sudah 11 malam tidak bertemu Emak. "
Fendi Ahmad
14 September 2017

No comments:

Post a Comment