30/10/2015

Fendi Yang "Stress Free"

1) Kadang-kadang saya rasa pelik kenapa dekat FB banyak sangat orang suka cerita dia sebok itu sebok ini. Seperti dialah yang paling sebok dan dah tak terurus hidupnya.
2) Bila saya renung dalam-dalam sambil menginsafi diri, saya bersyukur sangat kerana anugerah terbesar yang Tuhan kurniakan pada saya ialah betapa susahnya saya nak dapat rasa yang saya sebok dan saya tertekan dengan hidup ini.
3) Orang suka kata "alah kau bujang, bolehlah." Disalahkan diri sendiri sebab dah ada suami / isteri dan anak ? Hello saudara / saudari, saya ni tak ada sapa nak sediakan makan minum dan saya ini lelaki yang tak pandai masak. Hahaha !
4) Tapi orang yang suka cakap begitu tak tahu bahawa saya ini selalu terkejar-kejar masa dan penuh berbaris apa yang mahu dibuat. Tapi tetap saya rasa seronok dengan hidup.
5) Apapun berlaku, setiap Jumaat petang memang saya akan berkejar balik ke kampung di Segamat.
6) Muka Emak dan Encik (ayah) sudah terbayang-bayang dengan kuatnya di pagi Jumaat. Pagi Isnin selepas sarapan, berkejar pula saya balik ke Melaka terus bekerja. Saya mahu pesan pada yang "bakhil" sangat takut bajet lari kalau selalu balik tengok emak dan ayah, kau takut miskin kerana emak dan ayah ? Tuhan yang tentukan rezeki kau.
7) Tugas mengajar ada, tugas sebagai Penasihat persatuan ada, tugas pentadbiran Fakulti lagilah ada. Tapi biasa saja, masih boleh diurus. Eh ada juga tugas saya sebagai pelajar. Sasarannya umur 35 mesti dapat ijazah terakhir. Alah, ada rezeki mesti dapat juga nanti. Jangan "stress" sangat sebab urusan dunia ini selagi tak mati maka ianya berjalan skripnya.
8) Sejak kecil antara minat saya ialah pada bacaan dan rancangan TV berbentuk motivasi. Ianya seperti sudah sebati dalam hidup saya bahawa apa juga masalah dan apa juga kerja yang perlu diselesaikan, ianya akan SIAP dan akan BERAKHIR bila tiba masanya. Tak payah mahu "over acting" dan asyik pening-pening.
9) Melihat sesetengah orang di tempat kerja yang bila banyak kerja, banyak benda mahu diselesai serentak; Muka mereka hilang seri, jadi selekeh semacam dan senyumpun seperti kopi pahit tanpa gula. Saya rasa kasihan sama manusia-manusia ini.
10) Hidup ini adalah satu perjalanan. Jangan kita lupa apa jua yang kita buat ianya adalah satu nikmat Tuhan. Susah atau senang ianya adalah satu anugerah Tuhan, jangan kita keluh dan kesah kerana itu seperti kita melawan "anugerah" Tuhan dalam menjadikan kita manusia yang lebih kuat dan hebat.

No comments:

Post a Comment